donderdag 8 maart 2012

`Ik ben op bezoek geweest bij de Twentse Boerin´


Ik ben op bezoek geweest bij de Twentse Boerin in Markelo.
Zij is vaste deelnemer aan de streekmarkt in Delden, elke eerste zaterdag van de maand.
De Twentse Boerin maakt kazen in diverse smaken en soorten.


Als kaasliefhebber was ik benieuwd naar haar kaas.
Het was een kennismaking met een enthousiaste en nuchtere Twentse boerin die zichzelf
omschrijft als een moderne boerin die ambachtelijke producten een modern jasje steekt.
In een uitgestrekte plattelandsomgeving staat de boerderij.
Hier is ook haar winkel en een grote ruime buiten eetgelegenheid inclusief een mooie buitenkeuken waar je met groepen kunt koken.
Zelf bakt ze hier zomers graag pannenkoeken voor wandelaars en/of fietsers.



Moeilijk om te kiezen als je voor haar kaasassortiment staat....

Nieuw is de Gemberkaas, ik had de eer om die als eerste te proeven en die kans liet ik niet aan m'n neus voorbij gaan. Dus eerst maar die Gemberkaas proeven. Heerlijk zacht en de gember is niet te overheersend, erg lekker.

Ik proef de geitenkaas, boterzacht en zoetig maar absoluut niet zoet!

Die vergeet ik vervolgens mee te nemen!

Ik proef de Chili kaas, kleine rode pepertjes door een wat 'oudere' pittige kaas, ook lekker!

Uiteindelijk kies ik ook voor de Hof van Twente Kaas. Eveneens een iets belegen kaas met allerlei verse tuinkruiden zoals o.a tijm, rozemarijn etc.

Ik vind in haar winkel ook nog cakebeslag, o.a eentje met citroen en marscapone, dan ook verse eitjes mee want die wil ik graag proberen thuis.

Ondertussen is het gezellig kletsen met deze twentse boerin met een eigen visie op het boerenleven en streekproducten. Ze gaat echt voor de passie van het kaas maken, geen grootse ambities, gewoon mooie pure kaas maken.

En dat doet ze al 25 jaar!

Ik heb een drietal van haar kazen toegepast in 3 recepten. Hoewel de kazen ook heerlijk waren in blokjes bij de borrel met mooi vers desembrood van de bakker!

De cake was verrukkelijk, de volgende keer maak ik het beslag in cupcakevormpjes en geef er een lepel zure room met citroenjam of een scheut honing bij. Alleen al de kleur van de cake! Merkte 1 van de medeproevers van op!

Dankje voor de kennismaking met jouw kaas, je visie op het leven, streekproducten, kaas maken en je mooie locatie! Erg geslaagd!


Tot ziens!

Annemieke






Geen opmerkingen:

Een reactie posten