donderdag 29 maart 2012


IJs IJs IJS en nog eens IJS bij IJssalon Heinink!

Hoewel ik zelf niet een echte toetjes liefhebber ben, heb ik voor ijs een behoorlijk zwak.
Zo heb ik ooit eens met een collega, met dezelfde liefde voor ijs, op 1 dag een ‘ijstour’ door de stad gedaan op een te hete zomerdag! Totdat er bij het vierde adres opeens een ‘spoedje’ kwam en we met pijn in ons hart genoodzaakt waren het vierde ijsje uit het raam te gooien…….! Vandaag doe ik alleen een‘ ijstour’,  uiteraard naar IJssalon Heinink!

IJssalon Heinink aan de Wethouder Elhorststraat 2, is in Enschede al bekend sinds 1947!
Hoewel van oorsprong een Brood en Banketbakkerszaak waar ook softijs werd verkocht, is het inmiddels een ware ‘place to be’ voor de echte ijsliefhebbers onder ons!

Tim en Monique, derde generatie Heinink, namen de IJssalon vorig jaar helemaal over van de ouders van Monique en ondertussen hobbelt de vierde generatie ookal vrolijk rond in dit ijsparadijs.

Toen Tim Monique ontmoette, belandde hij in de brood, banket en ijswereld. Tim volgde de Banketbakkersopleiding. Gaandeweg werd duidelijk dat zijn hart niet alleen op hol sloeg van Monique maar ook van het ijs bereiden!

Zo lees ik regelmatig Twitterberichten met daarin weer een nieuwe smaak. Al pratend gaat m’n eigen fantasie op hol... Hoewel je je afvraagt of er nog iets te bedenken valt als je alle smaken in de vitrines ziet!
De hele dag tussen het ijs, zou je je kunnen overeten in ijs….?
Ik vraag Tim of hij elke dag ijs eet, het antwoord komt met een brede grijns; “Ja!” Ik denk alleen maar ‘oh heerlijk!’ En Monique eet zij elke dag ijs? Zij geeft toe dat ze niet elke dag ijs eet; “beetje op mijn figuur letten”. Maar van een ijsje per dag daar wordt je toch alleen vrolijk en niet dik van? Ik hoop op het goede antwoord zodat wij ijsliefhebbers zorgeloos ijs kunnen eten en zeker weten dat ons figuur niet afhankelijk is van het eten van ijs. Maar Tim heeft een simpel antwoord; “van elke dag een glas bier wordt je ook niet dik, maar van 4 glazen per dag krijg je een bierp…
Vragen naar de bekende weg, ik weet het uiteraard zelf ook wel. 

Maar ben nu bij de echte kenners op bezoek en stel je voor dat….
Tim heeft 2 favoriete smaken: Cheescake en Yoghurtijs. Het Yoghurtijs waar zij kort geleden nog een prijs mee scoorden!
Monique noemt 3 favorieten: Citroen, Yoghurtijs en Cookies. Met echte cookies, koekjes, erin uiteraard.
Tim vertelt verder over de verschillen tussen sorbetijs, melkijs en dan heb je nog roomijs.
Hij laat alle ijsmachines zien en ik vind het geweldig om wat 'ijsvak inhoudelijke weetjes' op te steken! De melk komt van een boer uit de buurt net zoals de eieren. De creativiteit en alle smaken bedenken ze zelf.
Laat Tim maar praten, dan wordt een ieder enthousiast over dit vak en ijs!

Wil je meer weten over ijs of zelf eens ijs maken? Dat kan! 
Tim geeft workshops ijs maken en Monique maakt ijs met kinderen bijvoorbeeld voor een kinderfeestje!
Leuk idee, en een keer wat anders lijkt mij!

Na afloop geniet ik op het zonnige terras nog even na van een ijsje (appelkruimel/citroen) en de erg leuke kennismaking met dit enthousiaste stel achter dit heerlijke ijs!

Annemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten