vrijdag 10 februari 2012

ROC Twente, Landelijke Kwalificatiewedstrijd NK, Koken, 10-2-2012

De kracht van passie, ambitie en motiveren.

Dan ben je 19 jaar, vorig jaar aangenomen op de Cas Spijkers Academie en helemaal je passie gevonden! Koken! Je bent creatief en ambitieus en wat mij betreft een voorbeeld om met 19 jaar jong, te weten wat je wilt en er als vanzelfsprekend helemaal vol voor te gaan! 
Dan komt ook die eerste stap om aan een kookwedstrijd mee te doen, ach ja, gelijk een NK. Want als je na wat wikken en wegen dit besluit neemt, dan ben je ook overtuigd en daadkrachtig.
De hele week denken, proeven en oefenen op je menu. Van overtuigd naar bloednerveus en weer terug.
Aangemoedigd door je Chef, Arjan,  je werkgever, Amis, en de Cas Spijkers Academie. Binnen dit vak snappen ze nog dat passie op de eerste plaats komt!
Vandaag is de grote dag! Met 2 kisten vol mooie ingrediƫnten, vanochtend, 08.00 uur; 'jeetje, wat is het vroeg!' Tja een kok leeft volgens een ander tijdschema dan de meesten van ons. Geen zomer- of winterklok, gewoon de horecaklok.
Bij het ROC Almelo aangekomen, even zoeken waar je je moet melden. Spanning in je gezicht.
De ontvangstruimte is al aardig gevuld met jonge mannen, sommigen zeker, anderen wat onzeker om zich heen kijkend.
En dan ben je met je menu en ingrediƫnten op jezelf aangewezen. Als sociaal dier en eeuwige optimist, ben je vandaag vooral alleen kok! 60 deelnemers, 10 gaan er door naar de halve finale, dat betekent meteen een rigoureus oordeel over je sowieso mooie prestatie vandaag.
De paar dagen vakantie tussen Kerst en Oudjaar, lees je elk vrij moment in je boek over NOMA in Kopenhagen. Een experimentele chefkok met eigen restaurant waar inmiddels mensen van over de hele wereld naar toekomen en waar je blijkbaar 1 jaar van tevoren moet reserveren. (www.noma.dk)
Gisteravond zei je nog; ' met goeie koks gaat het al net zo als met voetballers, ze worden gewoon weggekocht!' Ik zei; ' alleen meedoen vind ik al dapper en is leerzaam'.
Voel zelf de spanning en na je nogmaals 'toi, toi en gewoon concentreren op je eigen ding!' te hebben gezegd, was ik liever met een spandoek langs de lijn blijven staan. Dat is toch leuk voor elke topsporter?
Zet'm op hoef ik niet te zeggen, dat doe je toch wel!

Op de terugweg denk ik terug, 1982/83, 19 jaar, examen op de Politieschool in Lochem.
Van overtuigd naar onzeker en weer terug!
Mijn missie: onrecht bestrijden!
Dat heb ik uiteindelijk 13 jaar gedaan, en wat ik in dat vak heb geleerd, gebruik ik nog dagelijks!

Rest ons vandaag met z'n allen duimen, en dit weekend, een flinke borrel,
no matter what!
Dankjulliewel, Arjan Schepers (chef), Amis (werkgever), en de Cas Spijkers Academie (Marc Meulenbelt) voor het motiveren van jonge mensen!

Wordt vervolgt!
Annemieke


1 opmerking: