woensdag 14 december 2011

(W)etenswaardigheden; Genieten van brood!

Volgens mij zijn wij het enige land waarin een ieder opgroeit met een boterhammetje kaas in een boterhamzakje of een leuke broodtrommel onder de snelbinders voor naar je werk of school.

Nu blijkt het op die scholen inmiddels allemaal flink anders te zijn, een broodtrommel meenemen is niet hip. Schoolkantines bieden warme hap in diverse, maar bedenkelijke variaties en zo wordt het allemaal heel gewoon. Jamie Oliver heeft er een programma over gemaakt. Hierin bewonderde ik zijn doorzettingsvermogen en creativiteit!
 Dan is er nog de hype voor koolhydratenvrij dieeten. In de supermarkt kan ik nu al koolhydratenvrij brood kopen! En ja, I am Guilty! Ook ik heb in de aanloop naar bikinitijd het brood wel eens laten staan om overdag enkel yoghurt bijvoorbeeld te eten, maar als liefhebber van eten, ga je brood uiteindelijk missen! En daar komt bij, brood, pasta en aardappelen maken niet dik, het zijn veelal de dingen die je erbij eet die meer schade aanrichten. Sorry, dokter Frank! Dat je afvalt, ja het is zo.... De hele dag witbrood met roomboter en hagelslag lijkt mij ook niet echt gezond uiteraard! Variatie lijkt mij uiteindelijk het best voor elk mens! Je wordt er ook blijer van! Alle mannen die ik ken haten het bijvoorbeeld om bij een vrouw aan tafel te zitten die enkel op wat blaadjes sla kauwt tijdens een etentje...! 
Terug naar het brood.
Om brood op z'n minst tijdens zon- en feestdagen weer op de kaart te krijgen, heb ik mn creativiteit losgelaten op een aantal broodvariaties die ik graag deel om zo het kantinevoedsel of Dr. Frank even te vergeten.
Daar komt nog bij dat het ook met een minder budget prima te doen is.
Andere uitersten bestaan er overigens ook; Microsoft heeft op het hoofdkantoor een keuken met daarin een echte Chefkok! Voor het personeel wordt dus goed gezorgd. Gezond en mooi voedsel om ook op die wijze bij te dragen aan de algemene gezondheid en het welbevinden van hun werknemers. Blijkbaar hebben zij het begrip ' het werkelijke kapitaal van een bedrijf zijn de werknemers' gedegen opgepakt! Daar voeg ik dan aan toe; ' het werkelijke kapitaal voor de toekomst zijn de kinderen' !

Genieten en laten genieten van brood!
Annemieke

1 opmerking:

  1. Waar kunnen we hier van die werkgevers vinden met zo'n chef kok?
    Weet wel dat in mijn branche wel vaak catering aanwezig is maar chef kok nog niet gezien of gehoord. Toch soliciteren bij Microsoft dan maar.
    Groetjes paula

    BeantwoordenVerwijderen