dinsdag 29 november 2011

Prachtige Paddestoelen



Je ziet ze weer, buitenaf, in het bos, paddestoelen, vooral die met rood en witte stippen blijven me toch altijd herinneren aan kinderboeken en kinderverhaaltjes.
En ze zijn fotogeniek natuurlijk.


In de keuken vind ik paddestoelen, shiitakes, oesterzwammen, portobello's en kastanjechampignons ook een plaatje. Daar kan ik wel lyrisch over worden.
De uitdaging voor mij is dan ook ze te gebruiken in een recept zodat ze nog enigzins herkenbaar zijn. Die neiging heb ik overigens met veel groenten...
Daar komt dan bij dat recepten die niet al te veel tijd kosten ook erg prettig kunnen zijn. Snel, gezond, lekker en mooi!

Ik kwam op het volgende idee, starend naar de door mij gekochte ( hierboven genoemde ) paddestoelen mix.
Een simpele gezonde paddestoelentaart. Zie onder Recept; Prachtige Paddestoelen Taart.

Annemieke



Recept ' Prachtige Paddestoelen Taart'

Voor 4 personen als bijgerecht, voor 2 personen als hoofdgerecht.

4 plakjes bladerdeeg, ontdooit
400 gram gemengde paddestoelen
4 stengels bosui, in ringetjes gesneden
2 tenen knoflook, fijngehakt
50 tot 75 gram spekblokjes
125 gram Geraspte Emmertaler kaas
1 eidooier, losgeklopt
Provencaalse kruiden
Peper

Oven voor verwarmen op 180 gr C, bakplaat in de oven laten.
Paddestoelen grof snijden.
De bladerdeegplakken iets uitrollen op bakpapier en aan elkaar plakken tot 1 vierkant.
Paddestoelen over het bladerdeeg strooien, een rand van 2 tot 3 centimeter van de rand rondom vrij laten.
Dan 1 voor 1 alle overige ingredienten over de paddestoelen strooien.
Als laatste de kruiden, op gevoel.
De rand van de bladerdeeg taart bestrijken met een losgeklopte eidooier, die wordt dan mooi bruin.
Eventueel hierover wat zeezout strooien of nog wat geraspte kaas.

Belangrijk is dat alle ingredienten in balans zijn, teveel kaas bijvoorbeeld haalt de smaak van de paddestoelen weg. De paddestoelen hebben de hoofdrol in dit gerecht!

Dan de taart met daaronder het bakpapier voorzichtig op het bakblik schuiven.
20 tot 25 minuten bakken.

Ik wilde er nog iets bij maken, echter ik werd er zo blij van dat het bij een glas italiaanse rode wijn bleef!

Een sappige entrecote zou zich thuis voelen in gezelschap van deze paddestoelen taart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten