donderdag 1 maart 2012

´Interview Chefkok Bastiaan Pruijssen, Hoog Holten´

Dinsdag 28 februari bezocht ik Hotel Restaurant Hoog Holten. Ik was nieuwsgierig naar het creatieve, culinaire geheime wapen van dit prachtige Hotel en Restaurant op de Holterberg.
Dit geheime wapen is chefkok Bastiaan Pruijssen en ik mocht hem interviewen. Het was een gesprek met een stralende, gedreven en passievolle chef.
Waar haal jij je culinaire inspiratie vandaan?"Vooral vanuit mezelf, ik zie ingrediënten, recepten en heb dan vaak gelijk een eigen idee. Met de tijd meegaan en vernieuwen is belangrijk voor me! Als een gerecht goed geslaagd is probeer ik weer verder te gaan en met iets nieuws te komen. Stilstaan past niet bij me, stilzitten is trouwens ookal een probleem, ik ben sowieso druk van aard".

Wanneer wist je dat koken je passie was?"Vanaf m'n dertiende/veertiende jaar, ik begon te werken als keukenhulpje en dacht ' dat kan en wil ik ook! Het was niet zo dat ik thuis al met koken bezig was. Het ontstond tijdens dit baantje".

Wat is je favoriete gerecht op het menu?Een, Mabre, oftewel terrine van Paling, Port en Lardo met rolletjes van rundergelei, sjalot en bieslookmayonaise. Stond op onze vorige kaart maar blijft mijn favoriet".

Wat kook je thuis?" 1x per week kook ik thuis, dan haal ik verse vis van de markt, bij voorkeur een aantal verschillende zeevruchten en vis, die combineer ik dan samen tot bijvoorbeeld een zeevruchten salade".

Stel dit is je laatste dag op aarde wat zou je dan nog willen eten en/of koken?"Dan zal ik eerst de locatie kiezen en dat zou dan het Caribisch Gebied zijn.
Ik zou dan verse kreeft willen eten met een lekkere cocktail erbij.
Sushi is ook een optie, maar dan wel sushi vers bereiden en gelijk opeten".

Is er iemand in het bijzonder waar je voor zou willen koken?"De koningin, daar heb ik tijdens mijn opleiding al eens voor gekookt. Dat was in Friesland bij een barones. Verder lijkt me koken voor de President van Amerika of Nelson Mandela wel een uitdaging. Omdat dat bijzondere mensen zijn".

Is er iemand in het bijzonder waarmee je samen zou willen koken? "Ik vind het altijd leuk om met collega koks te koken, dan inspireer je elkaar. Natuurlijk lijkt me koken met Jonnie de Boer ook geweldig maar  volgens mij zou ik dan niet echt ontspannen zijn. Hij is natuurlijk een sterrenkok en ik per slot niet".

Heb je ook een favoriete snack?"Ik ben absoluut geen liefhebber van Fastfood maar na een avondje bier drinken haal ik wel eens een hamburger uit de muur. Of ik eet kibbeling.

Waar ga je zelf uit eten?"Als ik met vrienden uitga, gewoon naar een eetcafe in de stad. Ik ben niet steeds met eten bezig, dan gaat het vooral om de gezelligheid. Met collega's uit eten is altijd meer een culinair uitje, om kennis en inspiratie op te doen".

Een kok heeft weinig vrije tijd, hoe breng jij je vrije tijd het liefst door?"Uitslapen, boodschappen doen, vrienden en/of familie bezoeken. Ik probeer ook nog een beetje te sporten. Op een vrije dag zit ik zelden op de bank TV te kijken, dat doe ik weleens na mn werk".

Weinig vrije tijd is dat de moeite waard voor je passie?"Tja, sociaal gezien is het misschien niet altijd ideaal, maar ik kan het koken niet laten. Ik heb een poging gedaan als Hotelmanager, dat was geen succes. Ik kon m'n creativiteit totaal niet kwijt en na 3 maanden miste ik het koken verschrikkelijk. Koken is als een behoefte en het geeft me ook een kick".

Gebruik je veel streekproducten?"Ik ben een absolute voorstander van streekproducten. Al het vlees wat we hier gebruiken zijn streekproducten van producenten, boeren, hier uit de regio. Voor een aantal andere ingrediënten zoals bijvoorbeeld groente, blijkt het niet altijd haalbaar jammer genoeg. Het aanbod is niet constant en het zou ook meer werk en dus extra personeel met zich meebrengen".

Zou je een gerecht met ons willen delen?"Ja hoor, dat vind ik leuk! Ik deel 2 recepten: de mabre van Paling en Grootmoeders Sucade met hete bliksem in een modern jasje!"

Dankje Bastiaan!
Restaurant en Hotel Hoog Holten
http://www.hoogholten.nl/


Annemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten