vrijdag 17 februari 2012

´Qlina proeft bij Wijngaard Hof van Twente´


Op deze grijs grauwe donderdagochtend op weg naar Bentelo. Ik ga op bezoek bij Wijngaard Hof van Twente. Wijnranken in het Twentse landschap!

Na 20 minuten rijden ben ik er al, zo dichtbij huis wordt zowaar wijn verbouwd. Weer een verrassing in ons mooie Twente!
Na een hartelijke ontvangst door wijnboerin Ilse en haar medewerkers lopen we naar de wijnranken die o.a direct achter de boerderij worden verbouwd. In totaal heeft deze wijngaard, 5 hectare land.
De eerste aanblik is best een beetje vreemd en vooral onverwacht. De meeste wijnliefhebbers denken bij het verbouwen van wijn toch aan Frankrijk en Italië.

Tijdens vakanties is het de gewoonste zaak van de wereld om langs wijnboerderijen te rijden. De echte liefhebber bezoekt graag zo'n wijnboer en droomt ondertussen weleens stiekem van een leven als wijnboer of wijnboerin. Ik althans wel!
Deze droom hebben Ilse en Roelof Visscher waargemaakt.
Na een boeiende rondleiding maak ik kennis met een enthousiaste groep medewerkers, jonge mensen, die bijvoorbeeld wonen bij Avelijn en overdag allerhande werkzaamheden verrichten op deze wijngaard. 
Er wordt samen koffie gedronken en de taken worden onder elkaar verdeeld.


Dan volgt het proeven in een gezellig ingericht proeflokaal:


2 witte, 2 rode en een rosé wijn. Ik laat me aangenaam verrassen door de smaak van deze wijnen. Bij het proeven van de 2 witte wijnen denk ik meteen aan lekkere recepten die er prima bij zouden passen. 
Dan zwaait opeens de deur open en komt er een man binnen die vraagt of hij zijn unieke talent mag laten horen. Uit een grote zwarte koffer komt een mega groot accordeon tevoorschijn en opeens schalt een tango melodietje door het proeflokaal. Wij vragen om een chanson en voilà, een chanson volgt. Hierna worden wij met de Twentse wijn ronddraaiend in mijn mond, getrakteerd op een potpourri van muziek van over de hele wereld. We gaan van Parijs naar New Orléans en van zigeuner muziek naar oude Duitse wijn liederen! De kennismaking met deze wijngaard krijgt een bijzonder muzikaal extraatje en ik besef mij, ' goede wijn is als goede muziek.' Voor elke gelegenheid en voor elk recept is er een goede wijn en de juiste muziek.
Dit gaan we vooral over doen als het zonnetje weer schijnt en we lekker buiten kunnen zitten op het terras van Wijngaard Hof van Twente. Kortom, mooie wijnen, mooie mensen, mooie boerderij, nu nog mooi weer! En misschien dat ie meneer met z'n accordeon ook toevallig weer in de buurt is.....

Dankjulliewel!
Annemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten