donderdag 26 januari 2012

'De Klassiekers!'

Grappig genoeg als je klassiekers bij Google intoetst dan krijg je allereerst allerlei adressen van autobedrijven die handelen in klassieke auto's. Niet dat er iets mis is met klassieke auto's overigens, ik denk meteen aan de auto's die James Bond, Sean Connery en Roger Moore o.a. gebruikte in deze hitfilms over een stoere en charmante 007 agent en die uiteraard ook behoorde tot mijn algemene ontwikkeling. Daarnaast danook nog de serie ' de Wrekers' met Purdey!

En tot op vandaag ben ik een enorme fan van de zwart/wit films van Audrey Hepburn en Rock Hudson, die helaas net zoals veel mooie mannen eigenlijk helemaal niet voor vrouwen bleek te gaan! Kwam ik pas vele jaren later achter!
Op zoek naar klassiekers betekent voor mij uiteraard die recepten die herinneringen en misschien wel nostalgie oproepen. Zo was er ooit de opkomst van Bistro's, met stokbrood en knoflooksaus of kruidenboter vooraf en vlees op een stoere houten plank. Weinig poespas, gewoon stoer en eerlijk eten. Ook een klassieker uit die tijd was bijvoorbeeld de franse uiensoep en daarin dreef dan zo'n heerlijk stuk brood met rijkelijk gesmolten kaas.
Wat salades betreft, de salade Nicoise en de Ceasar Salad. Heel wat anders dan de in ons landje bekende groene bladsla met een gekookt eitje en slasaus.
Inmiddels zijn er zoveel mooie varianten en mogelijkheden voor soepen, salades en is olijfolie gemengd met balsamico bijvoorbeeld een verantwoord en mediterraans alternatief op de franse kruidenboter.
Toch ben ik op zoek gegaan naar de klassiekers uit mijn jeugdjaren, niks mis mee, en ook gewoon lekker! Daar komt bij dat ik in mijn puberjaren in de weekenden en vakanties stond af te wassen bij Bistro het Spotje. Het recept vd knoflooksaus was bijvoorbeeld een groot geheim. En Hans, ( al jaren Hans en Heinz) was mijn favoriete kok. Jeroen Hatenboer werkte in bediening, toen al ambitieus. Voor mij de eerste kennismaking met de gastronomie en een beregezellige werkomgeving!

Annemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten